تبلیغات
طراحی دوخت

طراحی دوخت
 
قالب وبلاگ
نویسندگان
ابر برچسب ها

       

 پاسخنامه درس :  تاریخ هنر ایران                        باسمه تعالی                 نام و نام خانوادگی طراح محترم : حسین خانی و کرم زاده

دانش آموزان پایه : دوم   رشته : طراحی و دوخت و گرافیک   آموزش و پرورش متوسطه نظری ناحیه یک زنجان          1-

نام آموزشگاه :هنرستان فنی و حرفه ای فاطمه الزهراء  ( برگ نگارش ریز بارم سوالات امتحانات  داخلی پایانی )  امضا    2-

تاریخ : 20/10/90    مدت امتحان : 60 دقیقه         صفحه :  اول      سوالات نیاز به پاسخنامه دارد

ردیف

1

 

 

 

 

2

 

 

 

 

3

 

4

 

 

5

 

6

7

 

 

8

 

 

9

 

 

 

 

10

 

11

 

12

 

 

13

 

در دوره معروف به عصر مس و سنگ ، مشخص ترین نوع سفالگری به رنگهای قرمز و زرد و نخودی منقوش شده به رنگ سیاه و با طرح های هندسی و اغلب به شیوه هاشور زنی دیده می شوند و از این رو به نظر می رسد پیشینه سفالگری منقوش در ایران به هزاره پنجم پیش از میلاد باز می گردد که با استفاده از نقوش جانوری و هندسی ساخته شده اند .

___________________________________________________________

در شهر سیستان و بلوچستان کنونی  - مهمترین مرکز مفرغ سازی – خانه های به صورت پلکانی ساخته شده اند . – سطح دیوار با اندودی از گل و آهک پوشیده می شد – لوله های سفالی برای آبرسانی به خانه ها داشته – کشف جمجمه ای که دلالت بر عمل جراحی دارد – هزاران قطعه سنگ لاجورد و مهرهای تزئینی آماده کار یافت شده است .( سه مورد از موارد ذکر شده کافی است .)

ایلامی مقدم – ایلامی آغازین -300

دولت ایلام به علت همجواری و روابط نزدیک با تمدن های دشت لوت ، مرکز فلات و میان رودان ( بین النهرین ) به عنوان حلقه ارتباطی میان این تمدن ها محسوب می شد با این حال توانست جنبه های فرهنگی و هنری مستقلی از خود نشان دهد .

تندیس فلزی پیکره ملکه ناپیراسو همسر فرمانروای شوش که به لحاظ پیشرفت و تکامل فن ریخته گری و نحوه پوشاک ایلامی دارای اهمیت است .

زیگورات چغازنبیل

پیکره های انسانی با بینی های نوک تیز و چشم وگوش های برآمده و صورتی ساده تجسم یافته اند همه این ویژگیها بیانگر سبک و شیوه خاص اشیاءمفرغی لرستان است و باید یادآور شد که مهمترین اشیاء کشف شده در این منطقه نوعی اشیاء کاربردی و تزئینی برای اسب است .

موقعیت این منطقه با وجود بنایی حکومتی بر فراز تپه ای با دیوارهای مستحکم و بلند مشخص می کند که دژی با پلکان سنگی بوده است ، از آثار بارز این منطقه آثار عاجی حکاکی شده ، سپر طلایی با تزیین حیوانات افسانه ای و پیکره بالدار انسانی و دیگر اشیاء طلایی است .

مادها لباسی شامل نیم تنه ، پیراهن آستین کوتاه تا زانو داشتند و پوست حیوانی مانند گوسفند و یا بز بر شانه چپ خود می آویختند . آنها موهای خود را با نواری سرخ می بستند و کلاه نمدی بلندی به نام تیار بر سر می گذاشتند . پاپوش هایی نرم  با نوک برگشته داشتند و خنجر یا شمشیری کوتاه به کمر می بستند .

اگر چه  آثار چندان سالم و پابرجایی از معماری ماد به دست نیامده اما همین نمونه ها مقدمه ی طرح آتشکده ها و کاخ ها با نقشه چلیپایی و طاق های ضربی عصر ساسانی گردید.

نمونه های شاخصی به نام جام های شاخی (تکوک ) اشاره کرد که از جنس طلا و ترکیبی از نقوش جانوری ساخته می شدند .

مهمترین معماری عصر هخامنشی ، بنای تخت جمشید یا پارسه است . این بنا در دامنه کوه رحمت و مشرف بر جلگه وسیع مرودشت در فارس ساخته شده است و به نظر می رسد کاخی تشریفاتی برای اجرای مراسم آئینی و جشن های این عهد بوده است .

اهمیتی که هخامنشیان برای تزئینات قائل بودند باعث رشد و شکوفایی هنر حجاری و نقش برجسته شد

بارم

 

1

 

 

 

 

 

 

1

 

 

 

75/0

 

1

 

 

1

 

25/0

 

 

5/1

 

 

 

5/1

 

 

 

2

 

 

1

 

1

 

 

 

1

 

 

75/0




طبقه بندی: نمونه سوال،
[ چهارشنبه 5 بهمن 1390 ] [ 10:06 ق.ظ ] [ شهناز کرم زاده ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :